Justyna Spyrka – #GangPSC

Jak już zapewne wiecie, wokół bullet journalu powstała ogromna, ogólnoświatowa społeczność, zgromadzona przede wszystkim w mediach społecznościowych. Z jednej strony platformy te służą do promocji idei Bujo, z drugiej – notatnik w kropki może być narzędziem do planowania postów.

  • Jak planować posty do social mediów w bullet journalu?
  • Jakie rozkładówki się do tego przydadzą?
  • Jak używać trackera statystyk?

Te i inne wątpliwości rozwiewam w dzisiejszym artykule.

Rozpracuj strategię social mediów w BuJo

Nie jestem specjalistką od strategii social mediów ani od tworzenia marki czy budowania grupy odbiorców. Niemniej jednak temat jest dla mnie interesujący, głównie w kontekście budowania społeczności na Instagramie. Uczę się tego z kursów i publikacji, na przykład z ebooka o budowaniu społeczności. A do rozpracowania strategii i pomysłów na swój profil korzystam z Planera Pełnego Czasu, tworząc w nim notatki i rozkładówki poświęcone social mediom.

Notatki z burzy mózgów

Nie wiem, czy tę stronę można nazwać rozkładówką – to rodzaj kreatywnej notatki, w której przeprowadzam sama ze sobą burzę mózgów.

Najpierw na kartce planera wypisałam wszystko, co kojarzyło mi się z zagadnieniem Instagrama mojej marki, a potem zastosowałam kod kolorystyczny: turkus – kategoria strategia; żółć – kategoria treści; zieleń – odbiorca, beż  – marka. W ten sam sposób przygotowałam też burze mózgów dotyczące poszczególnych kategorii, czyli strategii, contentu, odbiorców i marki.

Notatki w planerze w kropki i brush peny Tombow.

Mapa myśli w bullet journalu

Efekty burzy mózgów ubrałam w formę mapy myśli. Rozrysowałam ją na pełnej stronie, dbając o to, aby wszystkie informacje były czytelne. Zastosowałam ten sam kod kolorystyczny, co wcześniej. Tę mapę myśli traktuję trochę jako ściągę przy dalszych etapach planowania.

Mapa myśli związana z Instagramem narysowana w planerze.

Na mapie myśli w kategorii kontent doskonale widać, jaką tematyką się zajmuję (tak, BuJo i lettering to nie jedyna moja pasja). Wewnątrz worka o nazwie outdoor znajduje się jednak sporo mniejszych tematów: góry, wspinanie, podróże vanem, spacery z psem, trening wspinaczkowy, podróże do innych miast czy krajów… Aby jakoś to ogarnąć, zdecydowałam się zaplanować proporcje poszczególnych tematów.

Wizualne planowanie siatki na Instagram

Najpierw zastanowiłam się, czego (i dlaczego) na moim profilu ma być najwięcej, a potem ubrałam to w wykres kołowy i znów zastosowałam kod kolorystyczny. Na podstawie ustalonych proporcji przygotowałam wizualny planer siatki na Instagramie, w którym kolorami zaznaczyłam, jakiego tematu dotyczą poszczególne zdjęcia. Dzięki temu od razu widzę, czy przy tak wybranych proporcjach profil dalej tematycznie „trzyma się kupy”, czy jednak dzieje się na nim za dużo różnych rzeczy.

Książka Justyny Kwiatkowskiej - Zadbana finansowo
Planowanie feedu w notesie w kropki.

Planowanie postów w różnych social mediach

Jak większość twórców internetowych, korzystam z wielu platform. W BuJo planuję więc publikacje w poszczególnych kanałach komunikacji. Jak każde planowanie, proces ten przeprowadzam metodą od ogółu do szczegółu.

Wykorzystuję do tego ogólny plan publikacji postów, czyli kalendarz kwartalny, rozrysowany na dwóch sąsiednich stronach. Składa się z czterech kolumn: trzy z nich to kalendarze na poszczególne miesiące, a czwarta to miejsce na notatki, cele, priorytety. Tutaj również stosuję kod kolorystyczny. Żółtym pisakiem z zestawu brush penów Tombow zaznaczam daty premiery i promocję poszczególnych freebies, czyli darmowych produktów do pobrania. Kolor beżowy to daty i tematy publikacji na blogu. Na zielono oznaczam ważne publikacje na Instagramie. Niebieskim brush penem z kolei zaznaczam wszystkie inne rzeczy, które moim zdaniem muszą znaleźć się w takim kalendarzu. W ostatniej kolumnie wpisuję sobie, jaki jest mój cel związany z działalnością online na ten kwartał. Zostawiam też miejsce na mały brain dump, bo często w czasie planowania przychodzą mi do głowy ciekawe pomysły na przyszłość.

Plan postów w social mediach rozrysowany w bullet journalu.

Miesięczny kalendarz publikacji w social mediach

Miesięczny kalendarz publikacji tworzę w gotowych rozkładówkach Planera Pełnego Czasu na podstawie kwartalnego planu ramowego. To nudne i powtarzalne, ale tutaj znów pojawia się… kod kolorystyczny. Tym razem jednak dobrany do tematów poszczególnych publikacji, a nie do kanałów, na których się pojawiają.

Miesięczny kalendarz publikacji

Krok po kroku, czyli checklista publikacji

Oprócz kalendarzy przy pracy nad publikacjami korzystam checklist. Jedna dotyczy pracy nad artykułem na bloga, druga – przygotowania zdjęć do postów na Instagramie. Przygotowałam je tak, aby móc jednocześnie pracować nad kilkoma artykułami czy fotografiami.Do wypełniania checklist wykorzystuję wymazywalny cienkopis Pilot, dzięki czemu jedna rozkładówka służy mi przez cały rok.

Checklista publikacji w social mediach i długopis Pilot.

Monitorowanie postępów w formie trackera Instagrama

W moim przypadku regularnie monitorowany jest tylko Instagram, bo to moja ulubiona platforma i to przede wszystkim tam gromadzę swoją grupę odbiorców. Do monitorowania rozwoju mojego konta używam trackera Instagrama.

Moja rozkładówka jest bardzo prosta. Zapisuję tylko te parametry, które jeszcze ciągle najbardziej liczą się w branży blogerskiej, czyli liczbę obserwatorów, zasięg postów i wyświetlenia stories. Przygotowuję tracker na cały rok i co miesiąc notuję dane statystyczne. Tutaj pozwoliłam sobie trochę poszaleć artystycznie i zamiast kodu kolorystycznego, wykorzystuję doodle. Poniżej mały tutorial, jak takie przygotować dla poszczególnych mediów społecznościowych.

Tracker na instagrama. Brush peny.

To tylko kilka przykładowych doodle’i, które możecie wykorzystać w waszych bullet journalach. Robi się je naprawdę szybko, a tracker od razu trochę lepiej wygląda i bardziej zachęca do korzystania z niego. Do wykonania rysunków potrzebujecie tylko jednego narzędzia. Ja najczęściej wykorzystuję cienkopis Faber Castell, ale zdarza mi się też rysować piórem Stabilo.

Doodle w planerze w kropki. Pióro stabilo.

Jak się okazuje, w bullet journal można zaplanować naprawdę wszystko, działalność w mediach społecznościowych także. Do czego jeszcze możesz Wykorzystać swój notes w kropki?