Agata Ucińska – ekspertka #KlubuPSC

Cześć! Nazywam się Agata Ucińska. Od 10 lat praktykuję jogę, a od 6 uczę jej na zajęciach, warsztatach oraz na kursie nauczycielskim. Praktyka nauczyła mnie mądrej pracy z ciałem, pozwoliła lepiej poznać siebie, dała więcej luzu na co dzień. Szkoliłam się w Indiach w ośrodku Trimurti Yoga , w Berlinie oraz Londynie pod okiem Tary Stiles, a także na warszawskiej AWF, dzięki czemu poznałam jogę w różnych formach i umiem dostosować sesje do potrzeb ich uczestników.

Z wykształcenia jestem pedagożką, a obecnie studiuję psychologię kliniczną i zdrowia na Uniwersytecie SWPS. Myślałam, że zaczynanie kolejnych studiów po trzydziestce to szalony pomysł, ale okazał się strzałem w dziesiątkę! Uwielbiam dzielić się wiedzą na swoim blogu, koncie na Instagramie oraz kanale YT.

Bardzo się cieszę, że w V edycji Klubu PSC poprowadzę program „Joga i uważność na co dzień”, dzięki któremu będziesz mogła regularnie praktykować jogę, ćwiczyć uważność, a także dowiedzieć się, jak lepiej radzić sobie ze stresem.

Kobieta ćwiczy jogę w lesie.

Jak się ostatnio czujesz? 

Wybuch pandemii zmienił styl życia większości z nas. Ponieważ więcej czasu spędzamy w domu, dużo mniej się ruszamy. Niepewna sytuacja i izolacja pogarszają samopoczucie i sprawiają, że częściej odczuwamy niepokój. Na wiele rzeczy nie mamy wpływu, co dobitnie pokazał rozprzestrzeniający się wirus. Jednak jest coś, co możemy zrobić: zadbać o zdrowszy styl życia oraz zwiększyć swoją odporność i elastyczność psychologiczną. I tutaj okazuje się, że sposoby joginów doprawione szczyptą współczesnej nauki są skuteczne!

Ścieżka „Joga i uważność na co dzień” pomoże Ci, jeżeli:

  • dużo siedzisz,
  • chcesz się pozbyć zbędnego napięcia i sztywności w ciele,
  • chcesz lepiej radzić sobie ze stresem i gonitwą myśli,
  • chcesz zyskać nawyk zdrowego ruchu,
  • potrzebujesz narzędzi do zadbania o swoje samopoczucie,
  • do tej pory odstraszała Cię ezoteryczna otoczka wokół jogi.

Dlaczego akurat joga? 

Zanim zaczęłam swoją jogową przygodę, myślałam, że to jest coś kompletnie nie dla mnie. Wolałam, gdy dużo się działo – na myśl o medytacji przy kadzidełkach chciałam uciekać. Na szczęście udało mi się trafić na takie zajęcia i takich nauczycieli, którzy pokazali mi, jak różnorodna może być praktyka. Z czasem nauczyłam się też łagodności i spokoju.

Zastanawiasz się, dlaczego świat oszalał właśnie na punkcie jogi? Czym różni się ona od innych ćwiczeń? W 2019 naukowcy (Ginger Garner i inni) postanowili sprawdzić, czy 10 tygodni praktyki jogi wpływa na mózg inaczej niż trening siłowo-rozciągający albo brak aktywności. Okazało się, że tak! Osoby, które praktykowały jogę, mogły się pochwalić niższym ciśnieniem krwi oraz zwiększoną objętością hipokampa – obszaru, w którym powstają nowe neurony. To także rejon, który jest mniejszy u osób chorujących na depresję.

Jak to możliwe, że ćwiczenia, które na pierwszy rzut oka wyglądają podobnie, mogą dawać inny efekt? Podejrzewa się, że joga swoją wyjątkowość zawdzięcza połączeniu ruchu z pracą nad oddechem, uważnością oraz relaksacją. Asany dają większą sprawność i niwelują napięcia. Uważność uczy koncentracji, akceptacji i radzenia sobie z natłokiem myśli. Świadomy oddech i końcowy relaks pozytywnie wpływają na układ nerwowy.

Dlaczego warto praktykować jogę? Kobieta ćwicząca asanę.

Spróbuj już dziś 

Joga opiera się na prostych technikach. Nie musisz podporządkowywać swojego życia praktyce, jechać do Indii, kupować najdroższych legginsów ani okadzać domu Palo Santo, żeby poczuć się lepiej.

Chciałabym Ci zaproponować króciutkie ćwiczenie, które możesz wykonywać rano, wieczorem bądź w przerwach od pracy. Uczy ono tego, że nawet w ciągu najbardziej zajętego dnia możesz dać sobie chwilę na kontakt z ciałem, oddechem i zastanowienie się nad swoimi emocjami.

Kolekcja Back to study

Usiądź wygodnie z wydłużonym kręgosłupem w siadzie skrzyżnym lub na krześle. Możesz zamknąć oczy.

  • Weź spokojny wdech i zrób długi wydech.
  • Zacznij wykonywać delikatne krążenia barkami do tyłu. Następnie spleć dłonie, przenieś je nad głowę i poprzeciągaj się w wygodnym zakresie we wszystkich kierunkach.
  • Możesz ziewnąć albo westchnąć.
  • Połóż jedną rękę na klatce piersiowej, a drugą na brzuchu. Zauważ oddech. Nie kontroluj go, po prostu poczuj, jak płynie, a ciało delikatnie porusza się z każdym wdechem i wydechem.
  • To normalne, że będą Ci przychodzić do głowy różne myśli. Nie musisz się ich „pozbywać”. Zauważaj je i pozwól im odpłynąć. Za każdym razem wracaj do obserwacji oddechu. Możesz to robić wiele razy.
  • Po kilku minutach otwórz oczy. Powoli wstań i jeszcze raz się przeciągnij. Zadaj sobie pytanie: jak się czuję?

 Co znajdziesz w ścieżce „Joga i uważność na co dzień”? 

Program zawiera zarówno materiały praktyczne, jak i wsparcie merytoryczne.

Trzy razy w miesiącu spotkamy się na praktyce LIVE w trzech różnych blokach tematycznych. Przygotowałam coś dla początkujących, sesje relaksacyjne oraz takie dodające energii. Raz w miesiącu otrzymasz dostęp do krótkiej praktyki ukierunkowanej na zdrowie kręgosłupa. Wszystkie sekwencje będziesz mogła odtwarzać wielokrotnie.

Oprócz tego, że elementy ćwiczenia uważności pojawią się w trakcie każdej praktyki, zaplanowałam dodatkowo dwie dłuższe medytacje prowadzone.

Regularnie będziesz ode mnie otrzymywać porcję ciekawostek na temat jogi i relaksu, a nurtujące Cię pytania będziesz mogła zadać podczas sesji Q&A. Na jedno takie spotkanie zaprosiłam mojego męża, Marcina Ucińskiego, który jest świetnym fizjoterapeutą.

Poprowadzę też webinar dotyczący radzenia sobie ze stresem. Podczas tego spotkania spojrzymy na ten temat z perspektywy psychologii i neuronauki. 

Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z jogą, nie miej obaw. Przygotowany przeze mnie przewodnik ułatwi Ci zrozumienie kwestii, na które warto zwrócić uwagę, praktykując w domu.

Mam nadzieję, że uda mi się pokazać Ci, że joga jest jak najlepsza przyjaciółka, która czasem daje Ci odwagę do podejmowania wyzwań, a czasem herbatę i kocyk w deszczowy dzień. Jeżeli chcesz spróbować, zachęcam Cię do dołączenia do kolejnej edycji Klubu PSC. Do zobaczenia na macie!

Autorką zdjęć jest Kasia Wojniak.