Kto czekał na kolejną część minikursu o letteringu? Jeśli opanowałyście podstawy z poprzednich dwóch odcinków, czas na kaligraficzną wisienkę na torcie – zapisywanie całych zdań i cytatów. Poprowadzę Was za rękę – dosłownie! Gotowe? Do dzieła!


Justyna Spyrka

Dzisiaj kolejny odcinek minikursu letteringu. W pierwszej części poznałyście narzędzia, których używa się do pracy, i nauczyłyście się nimi operować. W drugim etapie zapoznałyście się z budową liter oraz nabyłyście umiejętność ich malowania brush penem. Dowiedziałyście się też, co to jest faux lettering i jak z nim pracować.

W dzisiejszej, trzeciej części, przechodzimy do tego, na co chyba wszystkie najbardziej czekałyśmy (tak, ja też!): do łączenia liter w słowa, a słów w piękne cytaty.

Co będzie potrzebne?

Jak kaligrafować cytaty w bujo

Krótko o historii

(przypis: http://sierysuje.pl/kursywa-pismo-laczone/)

Dawniej, gdy w szkołach uczono kaligrafii, na co dzień wszyscy pisali kursywą – czyli łączyli ze sobą wszystkie litery. Z czasem lekcje kaligrafii odeszły w niepamięć, a razem z nimi do lamusa przechodzi ten typ pisma ręcznego. Razem z pojawieniem się komputerów przyzwyczailiśmy się do liter, które się ze sobą nie łączą. Z ekranów zeszły one do naszych odręcznych notatek. Coraz częściej piszemy tak zwanym printem – czyli właśnie bez łączenia ze sobą liter.

Niektórzy mieszają print i kursywę, łącząc tylko niektóre litery. Takie pismo nazywa się semikursywą.

Łączenie liter

W przypadku hand letteringu nie ma określonych zasad: możesz łączyć znaki lub nie, pisać dużymi lub małymi literami lub mieszać wszystko w jednym wyrazie. Ale zanim dojdziesz do tego etapu, gdy artystyczny, ale estetyczny nieład nie będzie dla ciebie problemem, warto poznać sposoby łączenia liter.

Na początek mała uwaga: w czasie pracy nad dłuższymi zbitkami liter – słowami – konieczne jest odrywanie brush pena od kartki co jakiś czas, aby przesunąć dłoń. Nie jest to obowiązkowe, ale polecam na początku odrywać pędzelek od papieru po każdej literze i łączniku: to znaczy piszesz znak i podnosisz rękę, dodajesz łącznik, podnosisz rękę itd. Dzięki temu będzie Ci łatwiej kontrolować kąt ułożenia brush pena w stosunku do kartki, a co za tym idzie – grubości poszczególnych linii będą odpowiednie. No i, pisząc wolniej, istotnie zmniejszasz szanse na popełnienie błędu.

Na czas nauki znów poproszę Cię, żebyś zapomniała o alfabecie. Litery podzielimy sobie według sposobu ich łączenia. Niektóre można łączyć na kilka sposobów, dlatego znajdują się na różnych kartach pracy. Warto wypróbować kilka opcji i wybrać tę, która najbardziej Ci pasuje. Na początku przygody z malowaniem liter dobrze jest narzucić sobie reżim i dość kurczowo trzymać się wybranych rozwiązań w czasie pisania – dzięki temu cały wyraz (lub cytat) będzie wizualnie spójny. Wraz z nabieraniem wprawy możesz zacząć odchodzić od dotąd wybranych rozwiązań i testować nowości.

Na początek przygotuj mały brush pen i kartę pracy numer 1. Nauczymy się pracy z literami i poznamy sposób łączenia, który wynika z ich budowy.

W przypadku tych liter musimy po prostu wydłużyć kreski przed i za literą.

Łączenie liter przez dodanie kreski. W ten sposób można tak naprawdę połączyć wszystkie litery w dowolnej konfiguracji. Dodanie kreski to najprostsza metoda. Na kartach pracy 2, 3, i 4 znajdziesz pojedyncze litery i ich łączniki. Potem przejdź do kart pracy 5 i 6, aby poćwiczyć całe wyrazy złożone z tych liter.

Łączenie liter z pętelką to bardziej dekoracyjny sposób na scalenie liter w wyraz. Nie wszystkie znaki da się połączyć w ten sposób, aby dalej pozostawały czytelne, ale całkiem sporo na to pozwala. Na kartach pracy 7 i 8 poćwicz pojedyncze litery wraz z ich łącznikami. Następnie spróbuj złożyć je w wyrazy.

Jak kaligrafować cytaty w bujo

Słowa złożone z różnych liter

Na kartach pracy 9, 10, 11, i 12 znajdziesz jeszcze więcej wyrazów do przećwiczenia. To mały prezent od #GanguPSC, który dokonał wyboru słówek. Zgadniesz, kto wymyślił który wyraz?

Nowa kolekcja PSC #kreatywnychill

W tych wyrazach mieszają się litery z różnych grup: niektóre łączą się przez dostawienie kreski, inne – za pomocą pętelki. Jeśli w trakcie ćwiczeń zabraknie Ci miejsca, wydrukuj kartę pracy 0 lub przenieś się do planera.

W języku polskim jednym z najtrudniejszych zapisów jest połączenie litery Z z poprzedzającym ją znakiem. Zobacz na GIF-ie, jak to robię. Warto to połączenie poćwiczyć na karcie pracy 0.

Kompozycja cytatu

Aby nauczyć się ładnie komponować cytaty malowane brush penami, trzeba trochę wprawy, ale przyda się także znajomość ogólnych zasad kompozycji. Warto też pamiętać, że nowoczesna kaligrafia rządzi się swobodą, więc od tych zasad można robić wyjątki.

Akcenty – czyli to, co w cytacie będzie najbardziej widoczne, na przykład przez napisanie ciemniejszym kolorem albo grubszymi czy większymi literami. Staramy się, aby akcentami nie były spójniki (ale, z, i itd.) ani przyimki (od, do, przy, z itd.).

Jak kaligrafować cytaty w bujo

Równomierny ciężar optyczny – ciężar optyczny to takie wrażenie, że jakiś fragment kompozycji jest ciężki, opada, jest przeładowany. Często dzieje się tak dlatego, że w jednym fragmencie skupiło się dużo masywnych lub namalowanych ciemnymi kolorami liter. Planując cytat, zadbaj o to, aby równomiernie rozłożyć te elementy.

Wyśrodkowanie – letteringowe cytaty chyba najfajniej wyglądają, gdy są wyśrodkowane. Możesz wpisać je w trójkąt (koniecznie szerszy u dołu; w przeciwnym razie będzie optyczne wrażenie, że zaraz się wywróci), koło lub prostokąt.

Wykonanie: „Stanę na rzęsach, a się tego nauczę”

Krok 1: Przygotuj papier, planer lub notes, w którym wykonasz cytat, ołówek oraz duży brush pen Tombow Dual. Zastanów się, które słowa są ważne w tym zdaniu i które należy je zaakcentować. Moim zdaniem to: stanę, rzęsach i nauczę. Pozostałe, mniej istotne, możesz napisać na przykład cienką końcówką Tombowa.

Krok 2: Ołówkiem naszkicuj bardzo delikatnie poszczególne słowa. Pamiętaj, że litery malowane pędzelkową końcówką brush pena są dość duże i zajmą pewnie więcej miejsca, niż w tym momencie Ci się wydaje. Zostaw na nie miejsce.

Krok 3: Pędzelkową końcówką powoli wymaluj wyrazy-akcenty w miejscach, w których je przewidziałaś.

Krok 4: Cienką końcówką dopisz mniejsze słowa w cytacie. Ja piszę je drukowanymi literami. Dzięki temu widać, że nie są one akcentem, ale jednocześnie nie giną przy wykaligrafowanych wyrazach.

Krok 5: Jeśli masz ochotę, możesz do cytatu dodać ozdobniki: kolorowe kropki, gwiazdki, łezki, serduszka… lub co tylko przyjdzie Ci do głowy.

Jak kaligrafować cytaty w bujo

Opanowanie pisania brush penami to pierwszy krok do ciekawej, relaksującej, artystycznej przygody z letteringiem. Co jeszcze możesz robić? Ćwiczyć, ćwiczyć i jeszcze raz ćwiczyć: nagłówki w bullet journalu, cytaty w Planerze Pełnym Czasu, kompozycje w szkicowniku albo na oddzielnych kartkach, a nawet duże projekty na płótnach, malowane pędzlem. Możliwości jest mnóstwo, ogranicza Cię tylko twoja własna inwencja twórcza. Powodzenia w dalszej pracy z letteringiem!

Zapisz się na Minikurs Letteringu (część 3) i odbierz karty pracy