Justyna Spyrka – #GangPSC

Przeglądają w internecie zdjęcia kreatywnych planerów, z pewnością wielokrotnie zastanawiałaś się, jak ładnie pisać techniką brush lettering. Wydaje się to trudne i wymagające niesamowitych umiejętności, ale nie taki diabeł straszny, jak go malują. Jeśli:

  • chcesz dowiedzieć się, co to jest brush lettering,
  • masz ochotę zacząć naukę kaligrafii pędzelkowej,
  • chcesz wiedzieć, jak pisać brush penem,

to jesteś w dobrym miejscu! Zapraszam na pierwszą część Minikursu letteringu. W tym odcinku poznasz narzędzia i podstawy pracy z kaligrafią pędzelkową.

To co, gotowa do startu?

Co to jest brush lettering?

Brush lettering, lettering, hand lettering, kaligrafia nowoczesna, kaligrafia pędzelkowa – istnieje wiele określeń, które dotyczą tworzenia ręcznie pisma dekoracyjnego. Dzisiejszy artykuł to nie miejsce na szczegółowe informacje o tym, czym jest brush lettering, ale warto w skrócie wyjaśnić, że ten rodzaj dekoracji to nie to samo, co kaligrafia tradycyjna, która z założenia jest elegancka, pisana piórem, stylizowana nieraz na dawne pisma, pełna zasad, geometrii… Hand lettering przeciwnie: jest szybki w wykonaniu, zabawny, lekki – to taka nowoczesna kaligrafia z przymrużeniem oka. Świetnie sprawdza się w dekorowaniu bullet journalu, ale możemy też wykorzystać go do tworzenia większych kompozycji.

Jak pięknie pisać w bullet journalu – minikurs letteringu

Brush pen, ołówek i inne narzędzia do letteringu

Ustalmy, jakie narzędzia do brush letteringu będą przydatne:

  • ołówek – na sam początek to najlepsze narzędzie do wyrobienia sobie pewnych nawyków w czasie pisania. Potem przydaje się do określania kompozycji poszczególnych słów i cytatów. Uwaga, do ćwiczeń letteringu nie nadaje się ołówek automatyczny. Lepiej też, żeby zwykły ołówek nie był naostrzony w szpic.
  • cienkopis – posłuży nam do tak zwanego faux letteringu (to w następnym odcinku), ale przyda się też do dekoracyjnego pisania tak po prostu. Mój wybór to czarny cienkopis Faber-Castell.
  • mały brush pen – szczególnie przydatny na początku przygody z letteringiem. Ze względu na mały rozmiar i dość sztywną końcówkę operuje się nim łatwiej niż dużym brush penem. Jego końcówka jest też mniej podatna na uszkodzenia, co zdarza się często niewprawnej ręce. Mój wybór: Tombow Fudenosuke, ale sprawdzi się też pisak pędzelkowy Pentel.
  • duży brush pen – przyda się, gdy już nabierzemy nieco wprawy i rozmachu, aby tworzyć większe i bardziej skomplikowane kompozycje letteringowe. Polecam mazak Tombow ABT, bo jego końcówka, jak na ten rozmiar, stosunkowo łatwo daje się kontrolować. No i mamy obłędną liczbę kolorów do wyboru, a także gotowe zestawy brush penów.

  • papier – to najważniejszy składnik hand letteringu, bo od niego zależy, jak łatwo bądź trudno będzie nam posługiwać się pisadłami oraz jak długo nam posłużą. Do pracy z brush penami musimy mieć papier gładki, ale nie śliski, i niechłonący tuszu. Zwykła kartka z drukarki sprawdzi się średnio – jest chropowata, dlatego nie tylko szybciej wyssie tusz z brush penów, lecz także przyczyni się do rozdwojenia końcówki i będzie utrudniać pracę. Ale można od niej zacząć, a z czasem zaopatrzyć się w lepszy papier: na przykład ten z Planera Pełnego Czasu albo wkładu do segregatora.
  • szablony pdf do letteringu – przygotowałam dla Was szablony do pobrania i druku (na dole artykułu). Aby zaoszczędzić sobie trochę nerwów, a brush penowi cierpienia, warto wykorzystać je jako podkład pod papier z planera.
  • zeszyt ćwiczeń do letteringu: alfabet podstawowy – to narzędzie, które krok po kroku pokaże ci, jak ładnie pisać brush penem.

Jak pięknie pisać w bullet journalu – minikurs letteringu

W dzisiejszym odcinku będziecie potrzebować ołówka, małego mazaka pędzelkowego i szablonów do kaligrafii do druku. Przyda się też papier lepszy niż z drukarki.

Jak zacząć naukę brush letteringu?

Jedyna zasada brush letteringu mówi, że wszystko, co rysujemy „w dół”, ma być nakreślone grubą kreską, a to, co „w górę” – cienką. Na początek zróbmy kilka prób ołówkiem. Wykorzystamy kartę pracy numer 1.

Kreska w dół – mocno dociśnij grafit do papieru. Kreska w górę – nie dociskaj. I tak cały czas. To ćwiczenie pozwoli Ci wyrobić nawyk zmiany docisku narzędzia, gdy zmienia się kierunek rysowania. W łukach, falach i w kółkach staraj się płynnie przechodzić z mocnego nacisku w delikatny, tak, aby nie było widać, w którym dokładnie punkcie zmienił się nacisk.

W przypadku rysowania pełnych kółek każdy musi sam znaleźć sobie punkt, w którym chce to kółko rozpocząć. U mnie jest to zazwyczaj prawa górna krawędź.

Książka Justyny Kwiatkowskiej - Zadbana finansowo

Pracujemy powoli. Nawet jeśli Ci się wydaje, że dasz radę rysować szybciej – nie rób tego. W ten sposób łatwo przyzwyczaić nadgarstek do nieprecyzyjnych ruchów. O ile przy pracy z kaligrafią ołówkiem może nie być widać różnicy, o tyle przy bardziej delikatnym brush penie wyjdzie szydło z worka.

Jak pisać brush penem?

Kiedy już mniej więcej opanujesz technikę zmiany nacisku narzędzia w zależności od kierunku rysowania, czas na naukę pracy z brush penem.

Widziałam już chyba ze sto różnych sposobów trzymania pisadła w czasie pisania. I o ile w przypadku długopisu nie ma to aż takiego znaczenia, o tyle przy posługiwaniu się brush penem nie ma już miejsca na pełną dowolność.

Mazak pędzelkowy staramy się prowadzić zawsze pod kątem około 45 stopni w stosunku do powierzchni papieru.

Jak pięknie pisać w bullet journalu – minikurs letteringu

Zbyt „płasko” położony brush pen uniemożliwi Ci rysowanie cienkich kresek. Z kolei zbyt „pionowo” trzymane narzędzie nie pozwoli na wykonanie szerokiego śladu, a dodatkowo zwiększy prawdopodobieństwo zniszczenia końcówki.

Jeśli już dobrze trzymacie brush pen, czas na pracę z szablonem numer 2. Wykonasz w zasadzie to samo ćwiczenie co z ołówkiem, ale tym razem wykorzystasz pędzelkową końcówkę. Tak samo jak wcześniej – wszystkie formy maluj powoli, nawet jeśli czujemy, że mogłabyś szybciej. Dzięki temu nadgarstek przyzwyczai się do konkretnych ruchów, a fale i łuki będą płynnie przechodzić z cienkiej w grubą kreskę i odwrotnie.

Różnica w grubości pomiędzy cienką a grubą kreską powinna wynosić mniej więcej 1:4. Jeśli ta proporcja będzie mniejsza, na przykład 1:2, to będzie nam ciężko optycznie rozróżnić, która kreska jest gruba, a która cienka. Większa różnica z kolei może się wydawać nieproporcjonalna. Jeśli prawidłowo trzymasz narzędzie, nie powinnaś mieć problemów z grubościami kresek.

Jak pięknie pisać w bullet journalu – minikurs letteringu

Najtrudniejszą formą do narysowania brush penem jest kółko. Mnie bardzo dużo prób kosztowało wypracowanie płynnego przejścia z cienkiej do grubej kreski i z powrotem. Wszystko wymaga cierpliwości, więc jeśli na początku pojawia się mały kulfon – spokojnie. Pilnuj cały czas, aby wszystkie ruchy były powolne, i sama zobaczysz, że po chwili będzie już o wiele łatwiej.

Trening czyni mistrza, a początki nigdy nie są łatwe. Mam nadzieję, że zaszczepiłam w Tobie chęć do dalszego ćwiczenia brush letteringu.

Szablony pdf do kaligrafii i inne materiały do nauki handletteringu

Pełniejszy kurs brush letteringu znajdziesz w zestawie zeszytów ćwiczeń do kaligrafii. Jeśli nie masz pomysłu na zastosowanie tej techniki dekoracji, zerknij koniecznie do Wzornika Kreatywnego Planowania. Możesz też pobrać inne szablony do kaligrafii PDF.

Zapisz się na Minikurs Letteringu i odbierz karty pracy