Klaudyna Maciąg – #GangPSC

Pytania o to, jak znaleźć pomysł na siebie, docierają do nas regularnie. Zadają je studentki, zadają młode mamy, zadają trzydziestolatki i czterdziestolatki. Problem braku pomysłu na to, jak spożytkować czas czy jaką drogą pójść (w kwestii edukacyjnej, zawodowej i rozwojowej), w rzeczywistości dotyczy zarówno młodych dziewcząt, jak i kobiet w każdym wieku. Dzieje się tak z wielu powodów:

  • nie znamy swoich mocnych stron i nie wiemy, na czym się skoncentrować;
  • polegamy na opinii ludzi, którzy bardzo często lubują się w podcinaniu skrzydeł lub w dobrej wierze próbują nas zniechęcać do działania albo popychać w wybranym przez siebie kierunku;
  • porównujemy się do innych i umniejszamy swoją wartość;
  • ze szkoły pamiętamy, że trzeba podciągać się w górę z przedmiotów, z którymi sobie nie radzimy, zamiast koncentrować na rozwijaniu talentów;
  • łapiemy wiele srok za ogon, tj. nie potrafimy zdecydować, które z pomysłów warto realizować;
  • opieramy się na ograniczających przekonaniach.

Brzmi znajomo? A to tylko kilka z wielu powodów, którym zawdzięczamy fakt, że nie potrafimy odnaleźć swojej życiowej drogi. Jeżeli i Ty masz z tym problem, dobrze trafiłaś – bo właśnie dla Ciebie tworzymy wyzwanie „Jak znaleźć pomysł na siebie?”, w ramach którego:

  • opublikujemy serię wpisów (ten jest pierwszym z nich);
  • udostępniamy karty pracy pomagające w przyswojeniu przedstawianych treści i „przerobieniu” danego tematu.

Zestaw kart oraz harmonogram wyzwania możesz pobrać już teraz, wystarczy, że podasz swoje imię oraz e-mail w poniższym formularzu:

Zapisz się na wyzwanie i pobierz karty pracy!

*Zgoda na otrzymywanie maili od Pani Swojego Czasu*

Teraz, gdy wiadomość jest już w drodze do Ciebie, możemy ruszać dalej.

Co robi na Tobie wrażenie?

Przygodę z wyzwaniem rozpoczynamy od ćwiczenia, które jest chmurą skojarzeń. Twoim zadaniem będzie oddanie się swobodnym rozmyślaniom na temat talentów i mocnych stron.

Być może widzisz u innych umiejętności, które chciałabyś opanować, ale nigdy nie miałaś na to czasu ani pomysłu. Być może podziwiasz kogoś za naturalne predyspozycje, które Tobie samej nie są potrzebne, ale z jakiegoś powodu robią na Tobie wrażenie (pytanie: z jakiego konkretnie?). Być może są takie cechy, które chciałabyś u siebie widzieć, ale nie wiesz, w jaki sposób nad tym pracować.

To właśnie takie mocne strony, talenty i umiejętności wypisz w pierwszym ćwiczeniu. To pozwoli Ci się także zorientować, co uważasz za talent albo mocną stronę – bo całkiem niewykluczone, że każda z nas widzi to zupełnie inaczej.

Czy każdy z nas ma jakiś talent?

Z pewnością nieraz słyszałaś (lub sama mówiłaś!):

  • „Jestem totalnym beztalenciem”;
  • „Nie mam talentów – nie umiem ani śpiewać, ani rysować, ani grać w piłkę”;
  • „To przecież nie jest żaden talent” itp.

Prawda jest jednak taka, że talent wcale nie musi wiązać się z niezwykłymi zdolnościami artystycznymi czy sportowymi. Równie dobrze możesz mieć talent do rozśmieszania ludzi, naprawiania problemów, rozwijania innych czy wymyślania dzieciom kreatywnych zabaw. Albo po prostu być świetną rozmówczynią.

Z kolei wśród talentów wymienianych w popularnym badaniu CliftonStrengths (znanych jako talenty Gallupa), znajdziesz m.in.: elastyczność, empatię, odkrywczość, osiąganie, stratega, wiarę w siebie czy zgodność.

Jak zatem widzisz – za talenty można uznać cechy i umiejętności, które nie wymagają „magicznych”, ponadprzeciętnych zdolności – i nieprawdą jest, że nie masz w sobie absolutnie żadnego. Musisz je sobie po prostu uświadomić – sama lub z pomocą życzliwych osób.

Co o talentach i mocnych stronach mówi szkoła?

O ile nie miałaś wyjątkowego szczęścia do nauczycieli, to prawdopodobnie znany jest Ci schemat, który wymaga od ucznia intensywnej nauki do trudnych dla niego sprawdzianów i podciągania najsłabszych ocen, aby świadectwo wyglądało przyzwoicie.

To zjawisko zostało doskonale opisane przez Olę Budzyńską w #kursoksiążce „Cele i planowanie”:

Jako społeczeństwo jesteśmy wychowywani w atmosferze gloryfikacji naszych ułomności, a nie tego, co nam przychodzi naturalnie. W szkołach nauczyciele nie chwalą, żeby nie „rozpuścić” uczniów, a rodzice bezwiednie się na to zgadzają. Rodzice wymagają od dzieci dobrych stopni z każdego przedmiotu, zupełnie nie rozumiejąc, że bycie dobrym we wszystkich obszarach nie przydaje się nikomu. Wielu rodziców już na wczesnym etapie wychowania dziecka myśli o jego karierze, chcą bowiem, żeby skończyło jak najlepsze szkoły i poszło na prestiżowe studia. Zapominają jednak, że pracodawcy (wiem – sama takim jestem) nie szukają ludzi dobrych we wszystkim.

Kursoksiążka "Cele i planowanie"

Teraz Twoja kolej na to, by zapomnieć – ale o tym, co błędnie wpojono Ci w szkole. Nie, nie musisz być najlepsza we wszystkim. Nie musisz interesować się wszystkim. Nie musisz spełniać niczyich oczekiwań. Po prostu rób swoje, koncentrując się na tych mocnych stronach, które już masz i które możesz rozwijać.

Kim jesteś i jaka jesteś?

W kartach pracy do tej części wyzwania znajdziesz ćwiczenia, które będą wymagały od Ciebie zastanowienia się, kim jesteś, kiedy masz tzw. „flow” (to jest ten piękny stan, gdy robisz coś, co daje Ci radość, całkowicie się w tym zatracając), w jakich sytuacjach czujesz się najpewniej i kiedy błyszczysz oraz jesteś świetna.

Podejdź do tych zadań z maksymalną dozą szczerości i obiektywizmu. Zamknij w szafie wewnętrznego krytyka i ucisz ten niesympatyczny głosik podpowiadający, że nieładnie jest się chwalić i że skromność jest cnotą. Pamiętaj, że masz znaleźć swoje atuty – i tutaj nie zadziała system niewychylania się, umniejszania sobie, skromnego spuszczania oczek i cichutkiego przebąkiwania, że „a może jestem troszeńkę – ale tak troszenieńkę! – dobra w tym i owym”. Dość chowania się za kompleksami, niepewnością, fałszywą skromnością czy przekonaniami, że „tak nie wypada” – tutaj docenianie siebie samej jest nie tyle mile widziane, co wręcz konieczne.

Kolekcja Back to study

Rozumiemy się? Wierzę, że tak!

Polegaj na innych

Chociaż ufam, że rzeczywiście podejdziesz do wszystkich zadań na tyle szczerze, na ile się da, będą takie, przy których niezbędne okaże się zaangażowanie innych. To ważne, abyś spojrzała na siebie oczami kogoś życzliwego, bliskiego, kto dobrze Cię zna i miał okazję widzieć Cię w wielu różnych sytuacjach.

Z jednej strony jest to istotne z powodów wspomnianych wyżej – bo sama możesz nie umieć ocenić siebie w stu procentach rzetelnie. A z drugiej – co innego widać na zewnątrz, a co innego, gdy same zaglądamy w głąb siebie. Ty w ocenie pewnych sytuacji dołączasz do głosu emocje i widzisz je inaczej niż ktoś patrzący z zupełnie innej strony. Oczywiście – mąż czy przyjaciółka, którzy Cię kochają, również będą widzieć Cię w zupełnie innym świetle niż odbiorca zupełnie neutralny, ale ich perspektywa i tak będzie dla Ciebie wartościowa.

Niewykluczone, że Twoi bliscy Cię zaskoczą. I podczas gdy ja opisuję samą siebie słowami: „zwariowana”, „pracowita”, „wrażliwa”, ważne dla mnie osoby koncentrują się na czymś zupełnie innym – na byciu przyjacielską, otwartą i zabawną. Czasami trudno jest nam opisywać same siebie i właśnie po to angażujemy innych – by spojrzała na nas dodatkowa para życzliwych oczu. I by więcej głosów pomagało nam w dojściu do tego, co należy do naszych atutów, talentów i zalet.

Co robisz dobrze?

Wcześniej Twoim zadaniem było zastanowienie się, jaka jesteś – jakie są Twoje cechy, jak opisałabyś samą siebie czy jakie talenty u siebie dostrzegasz. Szalenie istotną częścią kart pracy są jednak te ćwiczenia, które poddają analizie nie to, kim i jaka jesteś, ale to, co robisz.

Bardzo ważne jest, by w tego typu pytaniach koncentrować się nie na przymiotnikach, a na czasownikach. Jeżeli bliska osoba powie Ci, że błyszczysz podczas spotkań w dużym gronie ludzi – niech zwróci uwagę nie na to, że jesteś wtedy otwarta i swobodna, a raczej – co robisz i jak się zachowujesz. Uśmiechasz szeroko? Sama inicjujesz rozmowy? Uważnie słuchasz i wciągasz do dialogu innych? To są kolejne ważne elementy Twojej postawy, których sama możesz nie dostrzegać, a które będą dla Ciebie niezwykle cenną podpowiedzią, co się dzieje z Tobą, Twoim ciałem i zachowaniem, że robisz na innych dobre wrażenie.

Oczywiście czeka na Ciebie więcej ćwiczeń w tym temacie – abyś i Ty mogła zastanowić się, kiedy czujesz się najlepiej i jesteś z siebie zadowolona i aby Twoi bliscy mogli się na ten temat wypowiedzieć.

Czy musisz być najlepsza we wszystkim?

Po wykonaniu wspomnianych wcześniej ćwiczeń powinnaś już wiedzieć, jakie masz talenty, w czym jesteś dobra i w jakich sytuacjach najlepiej się czujesz. Możliwe, że w tym miejscu poczujesz nagły pęd do ciągnięcia miliona srok za ogon i cieszenia się rozwojem na wielu polach.

Mam dla Ciebie jednak złą wiadomość – w ten sposób to nie zadziała. Również w tym miejscu posłużę się bardzo trafnym spostrzeżeniem Oli Budzyńskiej z #kursoksiążki o celach i planowaniu:

Kluczem do sukcesu nie jest szlifowanie swoich talentów tak, by wszystkie były na przeciętnie dobrym poziomie, lecz takie działanie by te, które są „nasze”, dopracować do mistrzostwa.

Co to w praktyce oznacza? Że spośród wszystkich swoich atutów musisz wybrać te, które są najbardziej „Twoje” i w których widzisz największy potencjał. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby kiedyś wrócić do pozostałych, ale jeżeli masz znaleźć pomysł na siebie i realizować ustalone sobie cele, powinnaś wiedzieć, na czym maksymalnie się skoncentrujesz.

Ciąg dalszy przytoczonego wyżej cytatu brzmi:

Obszar talentów i mocnych stron jest bardzo ważny w procesie realizowania celów: cele, które współgrają z Twoimi talentami, będziesz osiągać szybciej i łatwiej.

Być może nawet nie poczujesz wysiłku, który w nie włożysz. Natomiast te, które chcesz realizować i musisz do nich uaktywnić zachowania i działania niebędące Twoimi atutami, będą Ci szły jak po grudzie i zajmą dużo więcej czasu niż pozostałe. A i tak nie wiadomo, czy kiedyś w ogóle zostaną wdrożone.

Mam nadzieję, że teraz dostrzegasz, dlaczego tak ważne jest znajdowanie swoich mocnych stron i rozwijanie niektórych z nich do poziomu mistrzowskiego?

Karty pracy

Jak znaleźć swoje talenty i mocne strony?

Odpowiedź na to pytanie jest jednocześnie prosta i skomplikowana – w znalezieniu talentów i atutów pomoże Ci ten artykuł wraz z dołączonymi do niego kartami pracy. Wiedza to jednak nie wszystko – teraz kolej na Ciebie i Twoje zaangażowanie. Wierzę, że po wszystkim będziesz miała sporo przemyśleń i że powoli zaczniesz stąpać drogą do znalezienia upragnionego pomysłu na siebie.

Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłaś, skorzystaj z poniższego formularza, by otrzymać karty pracy oraz harmonogram wyzwania.

Zapisz się na wyzwanie i pobierz karty pracy!

*Zgoda na otrzymywanie maili od Pani Swojego Czasu*

Ważne! Dla Twojej wygody prześlemy do Ciebie zestaw wszystkich kart pracy do tego wyzwania w jednej wiadomości, ale artykuły do nich wprowadzające będą pojawiały się na blogu co kilka dni. Na zakończenie wyzwania jeszcze Ci o nich przypomnimy, ale warto, byś regularnie zaglądała na naszego bloga oraz na Instagram @paniswojegoczasu_official, gdzie będziemy mu poświęcać sporo uwagi.

Powodzenia!